INTERNAL UNIVERSITY GOVERNANCE AND SOCIAL RELEVANCE. ANALYSISOF PUBLIC HIGHER EDUCATION
Abstract
In the current context, despite the pandemic, different activities continue to be carried out in the public sphere, regardless of not knowing exactly when it would end and what its consequences would be. In particular, in the higher education sector, in which the institutional management of the public
university is not adequate, the inefficiency of internal governance and social relevance do not comply with social responsibility, having a negative impact on both the students as well as in society. The objective was to analyze the elements of internal university governance and the social relevance of a national university
in Lima, Peru in 2020. The methodology was the qualitative method, of an exploratory and interpretive nature and hermeneutical design. The techniques used were open, semistructured interviews, analysis of specialized
bibliography and validation of the questions by expert judgment. The results established that Peruvian public universities have an improper
organizational system. Those who hold
power do not take into account the values and principles, circumstances that prevent university social relevance and, therefore, irresponsibility towards society is established; except, very few exceptions. The conclusion determined that it is necessary, as a priority, to manage personal and institutional change at the management level and to carry out feasibility studies developed for our context, with the purpose of building a convenient paradigm for higher education in our country where responsibility social university (RUS), covers the population as the primary objective of university work with the aim of generating public value in society
Downloads
References
Gaete Quezada, Ricardo. (2011), La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Universidad de Antofagasta. Chile. Revista de Educación, 355. Mayo-agosto 2011, pp. 109-133
Hernández Sampieri, R. (2014) Diseño del proceso de investigación cualitativo, capítulo 15 p.494.
Branch Bedoya, J. W. (2019). Transformación digital en instituciones de educación superior: entre el mito y la realidad. Lámpsakos (revista Descontinuada), (22), 13–15. https://doi.org/10.21501/21454086.3382
Brunner, J. J. (2011). Gobernanza universitaria: Tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, 355, 137-159. https://redined. educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/81461
Calduch, I., Llanes, J., Montané, A., & MéndezUlrich, J. L. (2020). Gobernanza y universidad: estudio iberoamericano sobre la participación
estudiantil en las Instituciones de Educación Superior. Revista Iberoamericana De Educación, 83(1), 187- 209. https://doi.org/10.35362/rie8313839
Corona, J. (2018). Investigación cualitativa: Fundamentos epistemológicos, teóricos y metodológicos. Revista Vivat Academia, 21(144), 69-76. https://doi.org/10.15178/va.2018.144.69-76
Figallo, F., González, M. T. y Diestra, V. (2020). Perú: Educación Superior en el contexto de la pandemia por el COVID-19. Revista de Educación Superior en América Latina y COVID-19: Disrupción y adaptabilidad. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13404/214421444832
Fossatti, P., Ganga, F. y Jung, H. (2017). Reflexiones en torno a la gobernanza universitaria: Una mirada desde Latinoamérica. Revista Espacios, Educación, 38(35). http://www.revistaespacios.com/a17v38n35/a17v38n35p14.pdf
Ganga, F. y otros (2018) Paradigmas emergentes en la Gobernanza Universitaria: una aproximación teórica. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 23, núm. 83, pp. 123–136. Universidad del Zulia. https://www.redalyc.org/jatsRepo/279/27957772012/html/index.html
Ganga-Contreras, F. & Núñez, O. (2018). Gobernanza de las organizaciones: acercamiento conceptual a las instituciones de Educación Superior. Revista Espacios, vol. 39 (20).
Ganga, Quiroz y Fossatti (2017) Análisis sincrónico de la gobernanza universitaria: una mirada teórica a los años sesenta y setenta, Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 2, p. 553-568, abr./jun., 2017. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201608135289
Herrera, J., Guevara , G., & Urías, G. (2019). Los estudios de pertinencia desde referentes contextuales: Experiencia desde una maestría en Educación Inclusiva. Revista Scientific, 5(15), 168-190. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.8.168-190
PMESUT (2019) Programa para la Mejora de la Calidad y Pertinencia de los Servicios de Educación Superior Universitaria y Tecnológica a Nivel Nacional (PMESUT). 2019. https://www.pmesut.gob.pe/
La Cruz, O., Zelada, E., Aguirre, J., & Garro, L. (2022). Responsabilidad Social Universitaria y posicionamiento de universidades en Lima-Perú. Revista de ciencias sociales, 18(3). Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28071865023/html/
Salcedo-Muñoz, V., Arias Montero, V., Núñez Guale, L., y Moreno Loaiza, C. (2023). Responsabilidad social universitaria en instituciones de educación superior de la Provincia de El Oro, Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 28(101), 419-434. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.101.26
Sánchez Ortega, J. A., Hidalgo Romero, H. I, & Núñez Lira, L. A. (2020). Impacto político de la COVID-19 en la red social Twitter como instrumento de desinformación. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(26), 94–105. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2165
Sosa Castillo, A. M., Íñigo, E., & Martín S. (2016). La dimensión social de la pertinencia como complemento sustancial en el logro de la equidad en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1), 30-40. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142016000100003&lng=es&tlng=es.
Valdés, M., & Anga, F. (2021). Gobernanza Universitaria: Aproximaciones teóricas de los grupos de interés en Instituciones de Educación Superior. Revista de Ciencias Sociales, 17(3), 441-459. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28068740029/html/
Villace Fernández, C. (2020). Liderazgo y Gobierno Estratégico de las universidades. [Tesis de Doctorado, Universidad de Salamanca]. https://produccioncientifica.usal.es/documentos/606c5694bd14d863687ff894
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sylvia E. Bazán Rezkalah, Jaime A. Sánchez Ortega
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo inicial en esta revista.