COMPARATIVE STUDY OF THE TRAINING CURRICULUMS OF THE LAW CAREER IN IBERO-AMERICA
Abstract
The present investigation has had the purpose of knowing what the main trends in the training of legal professionals at national and international level are, with the purpose of taking them into account, in the curricular updating process, of said program, at the University of San Martín de Porres, in Lima, Peru. The profile of the graduate and the curricular plans have been taken as the study elements. The research is presented as a review article, based mainly on the main academic documents of the analyzed institutions, as well as articles by other authors who have described the situation of lawyer training in different countries. As a main result, it was obtained that, despite having different legal systems as a context, the profiles of the graduates and the study plans are quite like each other. Likewise, the study of Current trends in Law and Law and Technology are appreciated as emerging subjects.
Downloads
References
Casanova, I., Canquiz, L., Paredes Chacín, Í. & Inciarte González, A. (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales. 26 (4), 114-125.
Cobas Cobiella, M. & Mirow, M. (2014). Educación legal en los Estados Unidos I: facultades de derecho y el juris doctor. Revista de Derecho Interamericano de la Universidad de Miami. 46 (1), 15-13.
Contreras Acevedo, R. (2016). La actualización de un plan de estudios para la enseñanza del derecho: reseña de las dificultades y sus resultados. Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Gallardo, Y. & Villaseñor, M.G. (2021). La enseñanza del profesionalismo a estudiantes de licenciatura en Derecho en México: Incidencia en el ejercicio de la profesión jurídica. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho. 8 (2), 151-170.
Gascón Cuenca, A. (2022). El currículo del grado en derecho, los valores fundamentales del ordenamiento jurídico y la educación jurídica clínica: una reformulación de prospectiva. Revista se Educación y Derecho. 25, 1-22.
Hernández Santiago, P. (2017). Breve diagnóstico sobre la oferta académica para la formación de los profesionales del Derecho en México. Revista de la Educación Superior. 46, 55-74.
López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. 20 (1), 311-322.
Pérez Hurtado, L. (2018). El sistema de enseñanza del derecho y acceso a las profesiones jurídicas en Alemania: Lecciones para el debate en México. Boletin Mexicano de Derecho Comparado. 50 (151), 263-311.
Pontificia Universidad Católica del Perú (2022). Malla Curricular https://facultad-derecho.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/2022/11/mallacurricular-2022.pdf
Universidad Complutense de Madrid (2022). Plan de estudios. https://derecho.ucm.es/estudios/grado-derecho-estudios-competencias
Universidad de Buenos Aires (2018). Plan de estudios carrera de abogacía. http://www.derecho.uba.ar/academica/carreras_grado/pdf/plande-estudios-abogacia.pdf
Universidad de Lima (2022). Plan de estudios https://www.ulima.edu.pe/pregrado/derecho/plande-estudio
Universidad de Lima (2022). Plan de estudios pregrado https://www.ulima.edu.pe/pregrado/derecho/plan-de-estudios
Universidad Nacional Autónoma de México (2019). Plan y los Programas de Estudio de la Licenciatura en Derecho https://www.derecho.unam.mx/escolares/archivos/TOMOI-Escolarizado.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México (2020). Licenciatura en derecho en la UNAM https://escuelasdederecho.com/licenciatura-enderecho-en-la-unam/
Universidad Nacional Mayor de San Marcos (2018). Plan de estudios https://derecho2.unmsm.edu.pe/ddocus/ANEXO%20RR%2007023-R-1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Luisa Valdivia Montenegro, Erika Katherine Medrano Camasca, Alfredo Antenor Cautín Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo inicial en esta revista.