COMPARATIVE STUDY OF THE TRAINING CURRICULUMS OF THE LAW CAREER IN IBERO-AMERICA

Authors

Abstract

The present investigation has had the purpose of knowing what the main trends in the training of legal professionals at national and international level are, with the purpose of taking them into account, in the curricular updating process, of said program, at the University of San Martín de Porres, in Lima, Peru. The profile of the graduate and the curricular plans have been taken as the study elements. The research is presented as a review article, based mainly on the main academic documents of the analyzed institutions, as well as articles by other authors who have described the situation of lawyer training in different countries. As a main result, it was obtained that, despite having different legal systems as a context, the profiles of the graduates and the study plans are quite like each other. Likewise, the study of Current trends in Law and Law and Technology are appreciated as emerging subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casanova, I., Canquiz, L., Paredes Chacín, Í. & Inciarte González, A. (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales. 26 (4), 114-125.

Cobas Cobiella, M. & Mirow, M. (2014). Educación legal en los Estados Unidos I: facultades de derecho y el juris doctor. Revista de Derecho Interamericano de la Universidad de Miami. 46 (1), 15-13.

Contreras Acevedo, R. (2016). La actualización de un plan de estudios para la enseñanza del derecho: reseña de las dificultades y sus resultados. Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Gallardo, Y. & Villaseñor, M.G. (2021). La enseñanza del profesionalismo a estudiantes de licenciatura en Derecho en México: Incidencia en el ejercicio de la profesión jurídica. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho. 8 (2), 151-170.

Gascón Cuenca, A. (2022). El currículo del grado en derecho, los valores fundamentales del ordenamiento jurídico y la educación jurídica clínica: una reformulación de prospectiva. Revista se Educación y Derecho. 25, 1-22.

Hernández Santiago, P. (2017). Breve diagnóstico sobre la oferta académica para la formación de los profesionales del Derecho en México. Revista de la Educación Superior. 46, 55-74.

López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. 20 (1), 311-322.

Pérez Hurtado, L. (2018). El sistema de enseñanza del derecho y acceso a las profesiones jurídicas en Alemania: Lecciones para el debate en México. Boletin Mexicano de Derecho Comparado. 50 (151), 263-311.

Pontificia Universidad Católica del Perú (2022). Malla Curricular https://facultad-derecho.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/2022/11/mallacurricular-2022.pdf

Universidad Complutense de Madrid (2022). Plan de estudios. https://derecho.ucm.es/estudios/grado-derecho-estudios-competencias

Universidad de Buenos Aires (2018). Plan de estudios carrera de abogacía. http://www.derecho.uba.ar/academica/carreras_grado/pdf/plande-estudios-abogacia.pdf

Universidad de Lima (2022). Plan de estudios https://www.ulima.edu.pe/pregrado/derecho/plande-estudio

Universidad de Lima (2022). Plan de estudios pregrado https://www.ulima.edu.pe/pregrado/derecho/plan-de-estudios

Universidad Nacional Autónoma de México (2019). Plan y los Programas de Estudio de la Licenciatura en Derecho https://www.derecho.unam.mx/escolares/archivos/TOMOI-Escolarizado.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México (2020). Licenciatura en derecho en la UNAM https://escuelasdederecho.com/licenciatura-enderecho-en-la-unam/

Universidad Nacional Mayor de San Marcos (2018). Plan de estudios https://derecho2.unmsm.edu.pe/ddocus/ANEXO%20RR%2007023-R-1

Published

2023-10-31

Issue

Section

Artículos originales