Leadership Styles and Work Motivation of Teachers
Keywords:
Leadership, leadership styles, work motivationAbstract
This research aimed to determine the predominant style related to work motivation according to teachers of Network 4 of sixth UGEL of Ate district, 2014. This study was developed with the positivist paradigm of quantitative approach, with a non-experimental correlational design. The sample consisted of 132 teachers from the educational institutions of Network 4. The questionnaire was used as an instrument with a reliability of 0.8. The results showed that the predominant style related to the work motivation of teachers in Network 4 is participatory, with an indicator of 39%. Similarly, the association between both variables is positive and low, but significant.
Downloads
References
Araneda-Guirriman, Carmen A., & Neumann-González, Naomi A., & Pedraja-Rejas, Liliana M., & Rodríguez-Ponce, Emilio R. (2016). Análisis Exploratorio de las Percepciones sobre los Estilos de Liderazgo de los Directivos Universitarios en el Norte de Chile. Formación Universitaria, 9(6) 139-151.
Barboza, S. (2012). La orientación laboral en unidades educativas de educación básica: clima organizacional. Universidad del Zulia. Venezuela.
Bolarin Martinez, María José, & Porto Currás, Mónica, & Martinez Valcárcel, Nicolás, & Méndez García, Rosa (2015). Dimensiones de la motivación desde la perspectiva del alumnado: 20 años investigación. Psicologia em Estudo, 20(4), 599-610
Bolívar, Antonio. (2010). El Liderazgo Educativo y su Papel en la Mejora: Una Revisión Actual de sus Posibilidades y Limitaciones. Psicoperspectivas, 9(2), 9-33. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112.
Bonilla Freire, Pulupa Garcia, Ochoa Quirola, Martillo Pazmiño, Martillo Pazmiño y Martillo Caicedo (2015): “La importancia de tener un personal motivado y su incidencia en la eficiencia laboral”, Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales (30).
Cahuas, J. (2012). Estilos de Liderazgo del Director y la calidad del servicio educativo local N° 10, Huaral, 2011. Perú. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
Campos, L. (2012). Estilo de Liderazgo Directivo y Clima Organizacional en una Institución Educativa del distrito de Ventanilla – Región Callao. Universidad San Ignacio de Loyola-Lima.
Chiavenato, I. (2007). Introducción a la teoría general de la administración. Editorial Mc Graw Hill Interamericana.
Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. 2da edición. Editorial McGraw Hill.
Chiavenato, Idalberto (2014) Administración en los nuevos tiempos, Santafé de Bogotá: McGraw Hill.
Escandon-Barbosa, Diana Marcela, & Hurtado-Ayala, Andrea (2016). Influencia de los estilos de liderazgo en el desempeño de las empresas exportadoras colombianas. Estudios Gerenciales, 32(139)
Fiedler, F. y Martin, M. (1984). The Leader Match Concept, John Wiley. Nueva York.
Flores, E. (2010). El tipo de liderazgo del director y los estilos de comunicación de los docentes, estudiantes y personal administrativo del Instituto Superior Pedagógico Público “Nuestra Señora de Lourdes” DRE-Ayacucho.
Furguerle Rangel, Johel, & Vitorá, María (2016). Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos, 18(2), 208-227.
Ganga, Francisco, & Navarrete, Erwin (2013). Enfoques asociados al liderazgo eficaz para la organización. Gaceta Laboral, 19(1), 52,57.
González González, Odris, & González Cubillán, Lesbia (2012). Estilos de liderazgo del docente universitario. Multiciencias, 12(1), 35-44.
González, W. (2011). La Gestión del Talento Humano y La Motivación del Personal en el Instituto Superior Tecnológico “Guaranda”. Universidad Estatal de Bolívar.
Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. Quinta Edición, México: Mc Graw Hill.
House, R. (1977). Path-Goal Theory of Leadership. Journal of Contemporary Business.
House, R. y Gary, D. (1974). The Path-Goal Theory of Leadership: Some Post Hoc and a Priori Tests, en Ja-mes G. Hunt (ed.), Contingency Approaches to Leadership, Southern Illinois University, and Carbondale, Ill.
Juárez, R. (2010). Estilos de Liderazgo de Directores de Instituciones Educativa según percepción de Docentes de la Red Nº 2 del distrito de Ventanilla, región Callao. Universidad San Ignacio de Loyola.
Koontz y O`donnell (1.985). Administración. México: Mc Graw Hill.
Likert, R. (1961). Un Nuevo Método de Gestión y Dirección. Deusto. Bilbao.
Likert, R. (1967). La Organización Humana. McGrew.Hill, USA.
Likert, R. (1968). El factor humano en la empresa: Su dirección y valoración. Deusto. Bilbao.
Likert, R. (1969). La teoría de los sistemas: liderazgo. Michigan: Mc Grew Hill.
Lozado, L. (2013). Impacto de los Estilos de Liderazgo en el Clima Institucional del Bachillerato de la Unidad Educativa María Auxiliadora de Riobamba. Universidad Politécnica Salesiana.
Maslow, A. (1943). Una teoría de la Motivación Humana. Hitos en la Gestión Empresarial. McKinsey & Company Ediciones Apóstrofe, 1994.
Mingote Adán, José Carlos, Pino Cuadrado, Pablo del, Sánchez Alaejos, Raquel, Gálvez Herrer, Macarena, & Gutiérrez García, Mª Dolores. (2011). El trabajador con problemas de salud mental: Pautas generales de detección, intervención y prevención. Medicina y Seguridad del Trabajo, 57(Supl. 1), 188-205. https://dx.doi.org/10.4321/S0465-546X2011000500012.
Ortiz Granja, Dorys (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 93-110.
Ortiz, K. (2013). Satisfacción Laboral y Detección de Factores Motivacionales en Empleados en una Organización de la Sociedad Civil. Universidad Autónoma de Nuevo León. Monterrey.
Quispe, P. (2011). Relación entre el estilo de liderazgo del director y el desempeño docente en las instituciones educativas públicas del 2do. Sector de Villa El Salvador de la UGEL 01 San Juan de Miraflores, en los años 2009 y 2010.
Robbins y Coulter (2009). Historia de la Administración 10ma Edición San Diego State University Mary Coulter Missouri State University.
Robbins, S. y Judge, T. (2009). Comportamiento organizacional. Edición Decimotercera Pearson Educación, México.
Rodríguez-Molina, Guillermo (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 14(2) 253-267
Ruiz, G. (2011). Influencia del estilo de liderazgo del director en la eficacia de las instituciones educativas del consorcio "Santo Domingo de Guzmán" de Lima Norte.
Stephen, R. (1996). Fundamentos de administración. Ediciones Prentice Hall, Naucalpan de Juárez.
Stephen, R. (1998). Comportamiento Organizacional. Ed. Mc Graw Hill, México.