ICTs and their use in sensory education of schoolchildren with autism spectrum disorder

Authors

Keywords:

Education, autism, inclusion, software

Abstract

Special Education in Cuba is essentially humanistic. Among its achievements is the creation of different modalities of attention, which allow access to education for all those who present variability in their development, from the challenge that Special Education assumes in the creation of schools and other modalities of attention for students with Autism Spectrum Disorder (ASD) that defends the conception that tends to the inclusion of schoolchildren with any disability. The objective of this work is expressed in proposing educational software "Feeling together" for the sensory education of children with Autism Spectrum Disorder that contributes to their social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar G., Mainegra, García D., Reyes O., & Hernández Y. (2016). Diagnóstico en escolares con trastornos del Espectro del Autismo en su desarrollo en la comprensión textual. Revista de Ciencias Médicas; 20(6), 63-71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156131942016000600010&lng=es.

Asperger, H., & Frith, U. (1991). Autism and Asperger syndrome. Cambridge University

Baldares, M. J. V., & Orozco, W. N. (2012). Autismo infantil. Revista cúpula, 26(2), 44-58.

Cano, A. (2021). Análisis de dificultades en la enseñanza y aprendizaje del español y las matemáticas en escuelas primarias multigrado de Veracruz-México. Tendencias pedagógicas, (37), 57-74.

Cuxart, F. (2002). Trabajo con apoyo para adultos con autismo severamente afectados: el proyecto Autismo la Garriga. In El autismo en la edad adulta: aspectos clínicos y asistenciales (pp. 287-299).

Demósthene, Y. (2010). Programa educativo para el desarrollo de la socialización en los niños con autismo en la primera infancia (Doctoral dissertation, Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana).

Estrada Mora, K. (2016). Sistema de Talleres dirigidos a la preparación de maestros y auxiliares pedagógicos que trabajan con niños con trastorno del espectro autista (Doctoral dissertation, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Ciencias Sociales. Departamento de Psicologìa).

García Guillén, S., Garrote Rojas, D., & Jiménez Fernández, S. (2016). Uso de las TIC en el Trastorno de Espectro Autista: aplicaciones. EDMETIC, 5(2), 134-157. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i2.5780

Gómez, S. L., & Álvarez, C. G. (2008). La conducta socio-afectiva en el trastorno autista: descripción e intervención psicoeducativa. Pensamiento psicológico, 4(10), 111-121.

Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous child, 2(3), 217-250.

Jiménez, B., & Alegre, O. (1995). Etiología del autismo: el perpetuo enigma. Educadores, 37, 173-174.

López-Chávez, C., & Larrea-Castelo, M. D. L. (2017). Autismo en Ecuador: Un grupo social en espera de atención. Revista Ecuatoriana de Neurología, 26(3), 203-214.

Marchesi, Á., Tedesco, J. C., & Coll, C. (2021). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Colección Reformas educativas. Metas Educativas.

Massani, J. (2009). Metodología para el diagnóstico psicopedagógico de niños y niñas con autismo. Un estudio de caso en la provincia de Cienfuegos (Doctoral dissertation, Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógica]. Cienfuegos, Cuba).

Moreno, J. H., & Gisbert, D. D. (2017). Aprendizaje cooperativo en educación física para la inclusión de alumnado con rasgos autistas. Revista de Educación Inclusiva, 6(3).

Rivière, A. (1997). Desarrollo normal y autismo. Definición, etiología, educación, familia en el autismo. Artegraf, Madrid.

Ruggieri, V. L., & Arberas, C. L. (2015). Abordajes terapéuticos en los trastornos del espectro autista. revista de neurología, 60(1), 45-49.

Sosa-Piñeiro, K., Rodríguez-Padrón, Y., & Romo-Morfa, A. (2017). El Autismo. Evolución de su dimensión teórica/Autism. Theoretical considerations. Educación y Sociedad, 15, 15-25.

Sosa, M., Alessandroni, N., & Piro, M. C. (2017). Perspectivas neurobiológicas para explicar el autismo: una revisión sistemática de literatura. Revista de Psicología-Tercera época, 16.

Wing, L. (1997). Syndromes of autism and atypical development. In: Cohen D, Volkmar F, editor(s). Handook of autism and pervasive developmental disorders. 2nd Edition. New York: John Wiley (pp. 148-172).

Downloads

Published

2021-07-02

Issue

Section

Artículo - volumen regular

How to Cite

ICTs and their use in sensory education of schoolchildren with autism spectrum disorder. (2021). EduTicInnova - Revista De Educación Virtual, 9(1), 53-63. https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/eduticinnova/article/view/2095

Similar Articles

1-10 of 20

You may also start an advanced similarity search for this article.