MANAGEMENT BY PROCESSES AS A TOOL FOR MAKING MANAGERIAL DECISIONS
Abstract
Objective: Establish management by processes for making managerial decisions, taking into consideration the company Lácteos San Isidro for this case study. Methods: The study was carried out through a bibliographic review that included reliable sources on process management, management models, good manufacturing practices and quality control systems. Additionally, field research was conducted involving interviews with the manager and key employees to understand the company’s current processes, identify bottlenecks and areas for improvement. Surveys were administered to employees to evaluate their knowledge and perception of the company’s processes, and existing processes were documented and analyzed. The analysis and synthesis were carried out in three main stages: characterization of the industry and current state of the processes, bibliographic review and design of the process management model and application of the process management model. The results of the study showed that the company lacked a process management model and monitoring tools, which caused obstacles and delays in production. The implementation of the model allowed the strategic and operational processes to be clearly identified, optimizing decision making and improving operational efficiency. It is concluded that it is essential to develop and implement procedures aligned with good manufacturing practices and specific operational controls for subprocesses.
KEYWORDS: management, processes, model, business decisions.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lady Diana Zambrano Montesdeoca, Gema Zambrano Álvarez, Héctor Moreira Valdivieso, Gema Zambrano Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
2. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto diferido
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra [ESPECIFICAR PERIODO DE TIEMPO], el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).