Relationship of academic performance with learning techniques in students of dentistry of the radiology subject

Authors

  • Gretell Pérez Albela-García San Martin de Porres university
  • Carmen Luna-Yañez San Martin de Porres university
  • Hans Morgenstem Orezzoli San Martin de Porres university
  • Janet-Ofelia Guevara Canales San Martin de Porres university
  • Hugo Garcia Rivera San Martin de Porres university

Keywords:

Learning, Academic performance, Seminars, Tutorials

Abstract

 

Objective. Determine the academic performance with learning techniques in dental students of the radiology subject. Materials and methods: The methodological design of the present study was of type: Observational, Analytical,  Prospective and Cross-sectional. It was made up of 80 students from the Faculty of Dentistry of the University of San Martín de Porres, who were enrolled in the academic semester 2018-II in the Radiology subject and who met the inclusion and exclusion criteria. Two evaluations were made: an evaluation applying the experience with seminars and an evaluation applying the experience with tutorials. Results: The application of the learning technique; tutorials or the application of tutorials plus seminars, cause different scores in the averages, before and after being applied, being reflected with the improvement of the grades after receiving any of the learning techniques. Conclusions: It was   shown that with the application of tutoring, grades were significantly improved in relation to tutorials plus seminars, which determined that the learning technique through tutorials influenced the academic performance of Radiology students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gretell Pérez Albela-García, San Martin de Porres university
    Dentist
  • Carmen Luna-Yañez, San Martin de Porres university
    Dentist
  • Hans Morgenstem Orezzoli, San Martin de Porres university
    Specialist doctor
  • Janet-Ofelia Guevara Canales, San Martin de Porres university
    Doctor of Dentistry, Specialist in Pathology and Oral and Maxillofacial Medicine
  • Hugo Garcia Rivera, San Martin de Porres university


    Magister Specialist

References

Treviños Noa L. Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Huancayo. [Tesis de Maestría]. Perú: Universidad Nacional del Centro del Perú; 2016.

Kohler H. Rendimiento académico, habilidades intelectuales y estrategias de aprendizaje en universitarios de Lima. Liber.2013;19(2).

Cumpa, V. Evaluación del Aprendizaje en la educación superior. Lima: San Marcos; 2015.

Carrascal, N. Contextos de enseñanza y calidad del aprendizaje. Colombia. Editorial Panamericana. Primera. 2011.

Orlandoni G., Ramoni P., Aguilar F. Impacto del Programa de Tutorías en el Rendimiento Académico de Estudiantes Universitarios. Un Análisis de Diferencia en Diferencias. Memorias del XXVI Simposio Internacional de Estadística 2016, Sincelejo, Colombia.

Duarte M. Estrategias de aprendizaje. [Internet]. Citado en julio 2017. Disponible desde: https://www.estrategiasdeaprendizaje.com/

Sanabria A. influencia del seminario y la clase magistral en el rendimiento académico de alumnos de la EAP de economía de la UNMSM. [Tesis para optar el grado de magister en educación]. Perú: UNMSM; 2013.

Aguilar F, Perez P, Orlandoni G, Osma W. Efecto de las tutorías en el desempeño académico en estudiantes del ciclo básico, universidad de Santander Colombia. Sexta conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la educación superior. Colombia. 2017.

Bates A.W. Teaching in a digital age. Segunda edición. USA. Edit. Americana. 2018.

González Pérez, Miriam. (2001). La evaluación del aprendizaje: tendencias y reflexión crítica. Educación Médica Superior. 2011. 15(1), 85-96. Citado 1 de abril de 2017 http://scielo.sld.cu/scielo.php?

script=sci_arttext &pid=S0864.21412001000100010&lng=es&tln g=es.

Mallén F., Acciones para la mejora del rendimiento académico a través de la autoevaluación en el aula virtual. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 2014. Núm. 48.

García T., García, J.C. Aplicación de cuestionarios online sobre el rendimiento académico. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 2013. 10 (17): 1-7.

Cabanillas A., Gualberto A. Influencia de las técnicas didácticas: clase magistral y el Seminario en el rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Biológicas de la UNSCH, 2002-I. [Tesis para optar el grado de magister en educación]. Perú: Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga; 2010.

Picasso M. Hábitos de lectura y estudio y su relación con rendimiento académico en los estudiantes de odontología de una universidad peruana. Revista Kiru; 2015. 15(8):12- 27.

Fingermann, Hilda. Calidad del aprendizaje. La guía de educación. [internet]. Citado 20 de abril de 2017

http://edicacion.laguia2000.com/aprendizaje/calidad-del-aprendizaje.

Ríos M., Influencia del seminario y la clase magistral en el rendimiento académico de alumnos de las facultades de medicina humana UNAP 2015. [Tesis doctoral].Perú: Universidad Nacional de la Amazonia Peruana; 2016.

Corengia A,Pita M, Mesurado B, Centeno A. La predicción de rendimiento académico y deserción en estudiantes universitarios. Liberabit. 2013;19(1):101-112.

Pérez Porto, Julián y Gardey, Ana. Definición de rendimiento académico. [Internet]. Citado 20 de abril de 2017, Sitio web: http://definicion.de/rendimiento-academico.

Hernández. Paradigmas del rendimiento académico. [Internet] Citado 1 de julio 2019. http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paradigma s/article/view/1506. 2015

Avala G. Influencia de las técnicas didácticas: clase magistral y el Seminario en el rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Biológicas de la UNSCH, 2002-I. [Tesis para obtener el título de magister en docencia e investigación]. Perú: Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga; 2003.

Published

2021-02-06

Issue

Section

Artículos Originales/ Original articles

How to Cite

Relationship of academic performance with learning techniques in students of dentistry of the radiology subject. (2021). KIRU , 17(4). https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/Rev-Kiru0/article/view/1992

Similar Articles

1-10 of 48

You may also start an advanced similarity search for this article.