Blended Learning as a complement to face-to-face training in the teaching process in Higher Education

Authors

Keywords:

B-Learning, Long distance education, Learning Management System (LMS), Moodle, E-Learnig

Abstract

The scientific-technical revolution has impacted the Pedagogy of Higher Education, specifically in the way that students can assimilate knowledge and in turn has generated a problem, which is how to use these technologies by teachers. That is why the present work presents an experience where a group of methodological procedures are presented to use the virtual classroom as a means of teaching, extensible to the different types of classes that teaching in universities requires. It is based on knowledge management through the use of new learning scenarios and the methodology of the forms of organization of the teaching-learning process of higher education. An analysis is offered on the experiences of the different careers that have built the virtual classrooms of their subject as a result of the different versions of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altbach, P. a. (2011). The Road to Academic Excellence: The making of world-class research universities. Washington, DC: World Bank.

Álvarez, C. (Noviembre de 1995). La Universidad como Institucion Social. Centro de Estudios de Educacion Superior “Manuel F. Gran", Santiago de Cuba, Cuba: Documento en soporte digital.

Aretio, L. G. (19 de mayo de 2011). Blended learning. Recuperado el 6 de diciembre de 2013, de ¿Nuevo y maravilloso?: http://aretio.blogspot.com.blendedlearningnuevoymaravilloso.html

Augusto, B. M. (2 de septiembre de 2013). Los-Nuevos-Escenarios-Del-Aprendizaje. Obtenido de Los Nuevos Escenarios Del Aprendizaje. Referentes de caracterización de ambientes de aprendizaje: http://es.scribd.com/doc/8976198

Boneu, J. M. (2007). Plataformas abiertas de e-learning. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, 36-47.

CIP, C. d. (28 de enero de 2014). Aulas virtuales Qué son las aulas virtuales?. Recuperado de http://www.tizaypc.com

D.I.Torres. (1995). Estrategias de enseñanza y aprendizaje creativos. Pensar y crear. La Habana: Academia.

Diaz-Canel, M. (2010). Conferencia de apertura al Congreso Universidad 2010. Conferencia del Ministro de Educación Superior de Cuba. (pág. 1). La Habana Recuperado de http://www.cubadebate.cu

Fanfani, E. T. (2008). Nuevos Temas en la Agenda de Política Educativa. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.

Gutierrez, R. (2003). Los componentes del proceso de enseñanza-aprendizaje . Santa Clara: Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela, Villa Clara (soporte magnético).

Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.

Joyanes, L. (2003). Historia de la Sociedad de la Información. Hacia la Sociedad del Conocimiento en R-evolución Tecnológica. En J. R. Bernard, Las aulas virtuales como modelos para la gestión del conocimiento (pág. 6). Santo Domingo: Instituto Tecnológico de las Américas, ITLA República Dominicana.

Leone, M. (1 de Noviembre de 2012). Algoritmo: Aulas Virtuales como modelo de gestión de conocimiento Recuperado de http://alivilvilchez.blogspot.com/

Manasco, B. (1996). Leading firms develop knowledge strategies. Knowledge Inc, vol. 1, no. 6. New York: Macmillan: The American Productivity & Quality Center.

Martinez, D. A. (s.f.). Blended Learning. Modelo virtual-presencial de aprendizaje y su aplicación en entornos educativos. Alicante: Universidad d´Alacant.

Mayo, A. (1998). Memory bankers En, vol. 4, no. 2. New York: People Management.

Pérez, I. E. (3 de marzo de 2007). Modelo de implementación Aula Virtual. Recuperado de www.aulamagica.wordpress.com

Rosario, J. (14 de febrero de 2008). Las aulas virtuales como modelo de gestión del conocimiento. Observatorio para la CiberSociedad. Recuperado de http://revistas.mes.edu.cu/

Rovira, J. (Noviembre de 2013). Entrevista con Martin Dougiamas, creador de Moodle. Obtenido de Actualidad: http://www.uoc.edu/portal/es

Salinas, J. (2005). La gestión de los Entornos Virtuales de Formación. Seminario. Tarragona: Seminario Internacional: La calidad de la formación en red en el Espacio Europeo de Educación.

Tovar, L. A. (2002. p.437). Gestión Integral de Recursos Humanos. Segunda Edición. Libro Electrónico. Distrito Federal. México: Archivo Optico, S. A. de C. V.

Downloads

Published

2019-04-19

Issue

Section

Artículo - volumen regular

How to Cite

Blended Learning as a complement to face-to-face training in the teaching process in Higher Education. (2019). EduTicInnova - Revista De Educación Virtual, 7(1), 53-69. https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/eduticinnova/article/view/1847

Similar Articles

1-10 of 25

You may also start an advanced similarity search for this article.