Pedagogical Leadership Style in The Entrepreneurial Attitude of Students of Administration

Authors

  • Jessica Palacios-Garay Universidad Norber Wiener, Lima, Perú
  • Violeta Cadenillas-Albornoz Universidad César Vallejo, Lima, Perú
  • Patricia Chávez-Ortiz Universidad César Vallejo, Lima, Perú
  • Ruth Alina Flores-Barrios Universidad Tecnológica de Perú, Lima, Perú

Keywords:

Style, leadership, pedagogy, attitude, work

Abstract

This study stablish that the pedagogical leadership  in the entrepreneurial attitude and the objective of this research was to determine the style of pedagogical leadership that influences the entrepreneurial attitude of the students of the professional career of Administration of Federico Villarreal National University-Lima, 2018. This study considered the descriptive level of causal correlation and design not experimental cross section. The sample consisted of 128 students of ninth and tenth cycle of the University School of Distance Education (EUDED) of the university mentioned before. The instruments of Castro, Nader and Casulla (2004) were used for pedagogical leadership style and Cuadras (2013) for the entrepreneurial attitude. The results showed that the pedagogical leadership style significantly influences the entrepreneurial attitude, with transformational leadership being the most influential, with a Nagelkerke indicator of 50.5%. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argos, J. y Esquerra, P. (2014). Liderazgo y educación. (3ª. ed.) Santander, España: PubliCan.

Bass, B. y Avolio, B. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Thousand Oaks: Sage.

Bass, B. y Avolio, B. (2006). Manual for the multifactor leadership questionnaire. California, Estados Unidos: Consulting Psychologist Press.

Bass, B. y Riggio, R. (2006). Transformational leadership. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación. (4a ed) Bogotá D.C., Colombia.

Castro, A., Nader, M. y Casullo, M. (2004). La evaluación de los estilos de liderazgo en población civil y militar: Un estudio con el MLQ (Multifactor Leadership Questionnaire) de Bass y Avolio. Revista de Psicología, 22, 65-88.

Cuadras, A. (2013). Actitud emprendedora de los jóvenes universitarios ante su realización profesional. (Tesis doctoral). México: Universidad de Sinaloa.

Daft, R. (2006). La experiencia del liderazgo. Mason: Cengage Learning Editores.

Guzmán, J., Riojas, L. y Vásquez, J. (2016). Estilos de liderazgo en docentes universitarios: estudio exploratorio desde la perspectiva de los propios docentes. INVURNUS, 11 (1), pp. 9-14.

Lussier, R. y Achua, C. (2008). Liderazgo: teoría, aplicación, y desarrollo de habilidades. 2a edición. México: Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.

Madrigal, B. (2005). Liderazgo. Enseñanza y Aprendizaje. México: McGraw-Hill Interamericana.

Radovich, J. L. (2017). La actitud emprendedora y su relación con la capacidad de creación de microempresas en los estudiantes de administración de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega. (Tesis de maestría). Lima, Perú: UNE.

Robinson, V., Lloyd, C. y Rowe, K. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (4), pp. 13-40.

Rojo, Y., Macedo, D. y Sánchez, L. (2016). Factores psicológicos condicionantes de la actitud emprendedora en estudiantes de la licenciatura en psicología. (Tesis de licenciatura). México: Universidad Autónoma del Estado de México.

Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y Diseños en la Investigación científica. Lima, Perú: Business Support Aneth.SRL.

Varela, H. (2010). Liderazgo transaccional vs liderazgo transformacional. Recuperado de http://manuelgross.bligoo.com/content/view/ 785903/TablacomparativaLiderazgo-Transaccional-vs-Liderazgo-ransformacional.html

Downloads

Published

2020-04-29

Issue

Section

Artículo - volumen regular

How to Cite

Pedagogical Leadership Style in The Entrepreneurial Attitude of Students of Administration. (2020). EduTicInnova - Revista De Educación Virtual, 8(1), 64-87. https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/eduticinnova/article/view/1911

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.