Practical activities with a problem approach for the subject computer networks using a simulator
Keywords:
Computer network, Trouble approach, Simulator, Packet TracerAbstract
Computer networks constitute an essential element for the educational teaching process since they contribute to the need for teachers in their training to acquire a group of skills necessary for networking, in order to contribute to a more dynamic and developer learning. This work offers practical activities with a problem approach for the Computer Networks subject taught in the 4th year of the Computer Science Degree using the Packet Tracer simulator, a network simulation program that allowed students to experiment with the behavior of the network and solve problems for the advanced design of the same. From the application of these activities, the students were able to face and solve educational problems in the installation of networks, thus achieving greater motivation for the subject and also allowing a notable improvement in learning, since they became familiar with the physical components of the network and with its configuration, where they could also check if it works properly through pinging and sending messages between their workstations. During three courses, the students faced the practices presented in this proposal, which prepared them to design and configure simple networks for educational purposes.
Downloads
References
Ariganello, E. (2017). Redes Cisco . Buenos Aires: Alfaomega.
Díaz, G. (2011). Redes de Computadoras. Introducción. Mérida: Universidad de los Andes.
Dordoigne, J. (2016). Redes Informaticas. Nociones Fundamentales. Barcelona: ENI.
Expósito Ricardo, C. (2001). Algunos elementos de metodología de la enseñanza de la Informática. La Habana: Pueblo y Educación.
Garcia Fumero, A. (2001). Redes, Comunicaciones y el Laboratorio de Informática. La Habana: Pueblo y Educación.
Faure-González, I. C., & García-Zayas, Y. (2012). Instalaciones de Redes. Vía para fortalecer el aprendizaje de las Redes Informáticas. EduSol, 12(39), 26-32.
Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1), 325-347.
Ledesma, R. F. (2019). Communicative practices of university extension in professors of the Medical Sciences. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 18(6), 920-941.
López Hung, E., & Pérez Rodríguez, B. (2021). Las aplicaciones matemático-computacionales como necesidad inaplazable para la gestión organizacional en la salud pública cubana. Revista de información científica para la dirección en salud. INFODIR, (34), e_890.
http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/890
Hung, L. (20014). El papel de las redes informáticas en la Salud Pública cubana. Revista de Informática Medica, 34-44.
González-Rodríguez, M. C., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). Estrategias pedagógicas de literacidad: experiencia significativa en una Institución Educativa de Boyacá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 253-268.
Cordoví Hernández, V. D., Benito Valenciano, V., Pruna Serrano, L., Muguercia Bles, A., & Antúnez Coca, J. (2018). Aprendizaje de las medidas de tendencia central a través de la herramienta EXeLearning. Medisan, 22(3), 257-263.
Pérez, J. C. (2016). Sistemas informáticos y redes locales. Madrid: Ra-Ma.
Romero, A. (2002). Las redes de información y su importancia para la investigación científica. Revista Venezolana de Gerencia, 7(19), 425-441.
Salinas Ibañez, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Sevilla.
Selakovic Nazario, V. (2013). La actividad práctica en las asignaturas de ciencias. Buenos Aires: Aique.