Burnout and its relationship with private university teachers (2018-2023) : A systematic review of the scientific literature
Keywords:
Burnout , teachers, education, education, universities, exhaustionAbstract
Burnout syndrome among university professors is a concerning phenomenon impacting mental health and job performance. It is characterized by a combination of emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment at work. University professors face a significant workload, including teaching, research, and academic management, leading to high levels of stress. Emotional exhaustion manifests as tiredness and lack of energy, depersonalization involves adopting cynical attitudes toward students and colleagues, and reduced personal accomplishment entails diminished satisfaction and achievement at work. Factors such as pressure to publish, excessive workload, lack of recognition, and insufficient resources contribute to the development of burnout. The effects of burnout on university professors extend beyond the individual, impacting the quality of teaching and the academic environment. Prevention and management of burnout involve the implementation of institutional strategies promoting work-life balance, emotional support, and the creation of a healthy work environment.
Downloads
References
Acosta, A. C., Ruiz, L. K. J., Marin, M. R., & Guerrero, E. G. P. (2018). Occupational stress and evaluation of performance in university professors of the Departmento del Cesar, Colombia/Estrés Ocupacional Y Evaluación De Desempeño En Docentes Universitarios Del Departamento Del Cesar. Revista Encuentros, 17(01), 24–33. https://doi.org/10.15665/encuent.v17i01.1595
Álvarez-Cabrera, P. L., Universidad Santo Tomás de Arica, Chacón-Fuertes, F., Sánchez-Moreno, E., & Universidad Complutense de Madrid. (2020). Síndrome de Burnout en Funcionarios de Prisiones. Psykhe (Santiago), 29(1), 1–13. https://doi.org/10.7764/psykhe.29.1.1292
Apiquian, A. (2007). El Síndrome Del Burnout En Las Empresas. Universidad Complutense Madrid. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag30022/sindrome%20burnout.pd
Bresó-Esteves, E., Pedraza-Álvarez, L., & Pérez-Correa, K. (2019). Síndrome de burnout y ansiedad en médicos de la ciudad de Santa Marta. Duazary, 16(2), 259–269. https://doi.org/10.21676/2389783X.2958
Castro Alfaro, A., Dueñas Peña, A., Palacios Rozo, J. J., Barbosa Guerrero, L. M., & Amaya Cocunubo, I. F. (2022). El Burnout en el sector educativo: en docentes de universidad pública en cuarentena por Covid-19. Criterio libre, 20(36), e228847. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8847
Cortez Silva, D. M., Campana Mendoza, N., Huayama Tocto, N., & Aranda Turpo, J. (2021). Satisfacción laboral y síndrome de Burnout en docentes durante el confinamiento por la pandemia COVID-19S. Propósitos y representaciones, 9(3), 1–11. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.812
Estrada Araoz*, E. G., Gallegos Ramos, N. A., Paricahua Peralta, J. N., Valverde, Y. P., & Herrera, R. Q. (2022). Síndrome de Burnout en docentes en tiempos de la pandemia de COVID-19. En Archivos venezolanos de farmacología y terapéutica (Vol. 41, Número 5, pp. 321–326). Zenodo. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7135508
Estrada Araoz*, E. G., Gallegos Ramos, N. A., Valverde, Y. P., & Herrera, R. Q. (2022). Burnout académico y bienestar psicológico en estudiantes peruanos de educación superior en el contexto de la pandemia de COVID-19. En Archivos venezolanos de farmacología y terapéutica (Vol. 41, Número 5, pp. 313–320). Zenodo. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7135490
Idárraga, S. Q., & Calle, J. A. H. (2021). Síntomas de Depresión asociados al Síndrome de Burnout y a condiciones socio-laborales de Docentes de Colegios Públicos de Envigado-Colombia. psicología desde el caribe, 38(1). https://www.proquest.com/docview/2429011098/E5190AF8F74D4197PQ/1?accountid=14747
Jácome, S. J., Villaquiran-Hurtado, A. F., García, C. P., & Duque, I. L. (2018). Prevalencia del síndrome de Burnout en residentes de especialidades médicas. Revista CUIDARTE, 10(1), 1. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v10i1.543
Martínez, A. (2010). El Síndrome de Burnout. Evolución Conceptual y Estado Actual de la Cuestión. Redalyc. https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752962004.pdf
Montero Yaya, K. L., Policía Nacional de Colombia, Colombia, Cortés Olarte, G. A., Hernández González, Á. U., Policía Nacional de Colombia, Colombia, & Policía Nacional de Colombia, Colombia. (2020). Síndrome del burnout en policías de Colombia y su relación con el sistema de beneficios e incentivos. Revista logos ciencia & tecnología, 12(2), 32–43. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1161
Saborío Morales, Lachiner, & Hidalgo Murillo, Luis Fernando. (2015). Síndrome de Burnout. Medicina Legal de Costa Rica, 32(1), 119-124. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409- 00152015000100014&lng=en&tlng=es
Salazar, C. (2016). Desgaste Profesional en trabajadores de empresa de Telecomunicaciones en la Ciudad de Guayaquil. [tesis para optar el grado de magister, Universidad de Guayaquil]. Repositorio institucional de la Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/15734/1/TESIS%20DESGAS 88 TE%20PROFESIONAL%20EN%20TRABAJADORES%20DE%20EMPRE SA%20DE%20TELECOMUNICACIONES%20-%20CSALAZAR%20- 11Ene17-F.pdf
Vásquez, J. (2020). Síndrome de Burnout y su incidencia en la Calidad de Vida Laboral de los docentes de la I.E.E Juan Manuel Iturregui - Lambayeque. Repositorio de Tesis USAT. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/2591/1/TL_VasquezChuqui marcaJassmin.pdf
Vista de Burnout en docentes de instituciones educativas del régimen Costa del Ecuador. (s. f.). Produccioncientificaluz.org. Recuperado 9 de octubre de 2023, de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/39389/44346
Vista de Engagement y Burnout en Docentes de la Universidad de Guayaquil. (s. f.). Produccioncientificaluz.org. Recuperado 9 de octubre de 2023, de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/36428/39082
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.