The use of ICT in family counseling for the development of the phonetic-phonological component of language
Keywords:
Family counseling, Phonetic-phonological component, Activity system Information and Communication Technology’sAbstract
The article proposes a system of family orientation activities that combines the ways of the individual modality and the use of Information and Communication Technology’s for the development of the phonetic-phonological component of a child with a diagnosis of secondary third language delay. The system of activities consists of five subsystems, focused at sensitizing the family about the need to develop the phonetic-phonological component, the orientation of the family to develop articulatory motor skills, phonemic hearing and pronunciation, as well as assessing the skills achieved. The results achieved in the preparation of the family revealed of the effectiveness of the proposed activity system.
Downloads
References
Arés, P.M. (2002). Psicología de familia. Una aproximación a su estudio. La Habana: Félix Varela.
Castro, P. L. (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castro, P. L. (2004). Familia y escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castro, P. L. (2005). La labor preventiva en el contexto familiar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castro, Núñez & Castillo (2010). La labor preventiva en el contexto familiar. La Habana. Pueblo y Educación.
García, A. (2014). La estimulación del componente fonético-fonológico en los niños de quinto año de vida que asisten al Círculo Infantil. (Tesis de Diploma) Universidad de Ciencias Pedagógicas: “Félix Varela Morales”. Villa Clara.
García, E. (2014). La influencia de las TIC en el desarrollo del lenguaje en los niños con diagnóstico de retraso mental leve. (Tesis de Diploma) Universidad de Ciencias Pedagógicas: “Félix Varela Morales”. Villa Clara.
Levi-Straus, C. La Familia en Lecturas de Antropología Social y Cultural (2010). Recuperado de https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=4FLsZw-aQv4C&oi=fnd&pg=PA195&dq=Familia+&ots=9A4ZStd6Hg&sig=OKIWLaDN_NhEgLmxfOLgl-1sQY0&redir_esc=y#v=onepage&q=Familia&f=false.
Muñoz, P. C. & González, C. (2014). Utilización de las TIC en orientación educativa: Un análisis de las plataformas web en los departamentos de orientación de secundaria. Universidad de Santiago de Compostela y Universidad de A Coruña, España. Revista Complutense de Educación, Vol. 26 Núm. 2 (2015) 447-465. Edita: International Standard Serial
Rodríguez, B. (2012). La educación a las familias con niños sordos para el cumplimiento de su función educativa. Santa Clara: Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Rollang,J.S. (2000). Familias, enfermedad y discapacidad. Editorial Gedisa, Barcelona.
Torío, S. ( 2004). Familia, escuela y sociedad. Aula Abierta, 83, 35-52.
Torres, M. (2004). Familia y diversidad. La Habana: Pueblo y Educación.