Impact of using ChatGPT in higher education: A Systematic Review
Keywords:
ChatGPT, artificial intelligence, teaching methodology, virtual learning, AI educationAbstract
With the emergence of artificial intelligence, in recent years the use of virtual assistants has increased, such as
ChatGPT; which has the ability to resolve user queries in a coherent manner. However, despite the advantages that this tool can
provide, it is pertinent to review its limitations and analyze its present and future potential. In this sense, the objective was to
examine studies that have analyzed the effect of this technology in higher education. For this purpose, a systematic descriptive
review was carried out of 30 investigations found in databases such as Sciencedirect, Proquest, Scielo, Scopus, Dialnet and
Redalyc, from Spanish, Portuguese and English speaking countries on the American and European continent and that have been published between 2021 and 2023. Finally, the results indicate that ChatGPT can be a promising tool to enrich learning, encourage student participation, and improve the quality of teaching. In addition to taking into account the challenges associated with the
use of this tool.
Downloads
References
Anderson, S. S. (2023). “Lugares para pararse”: múltiples metáfo- ras para enmarcar el corpus de ChatGPT. Computadoras y Composición, 68, 102778.
Anderson, T., & Rainie, L. (2018). El futuro de la educación y las habilidades. Centro de Investigación Pew.
Ayuso del Puerto, D., & Gutiérrez Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación ini- cial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Edu- cación a Distancia, 25(2), 347-358. https://doi.org/10.5944/ ried.25.2.32332
Barrot, J. S. (2023). Uso de ChatGPT para escribir en un segundo idio- ma: obstáculos y potenciales. Evaluación de la escritura, 57, 100745.
Coppi, L., & de Araújo Carvalho, G. (2023). Entre o digital e as digi- tais: Por um ensino responsável.
García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31279-e31279.
Glaser, N. (2023). Explorando el potencial de ChatGPT como tecno- logía educativa: un informe de tecnología emergente. Tecno- logía, Conocimiento y Aprendizaje, 1-8.
González, A. (2023). ChatGPT y GPT-3.
Graesser, A. C., Lu, Y., Jackson, G. T., Olney, A., Mitchell, T., & Jordan, P. (2018). The impact of a conversational AI tutor on student learning in STEM. En Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-12). ACM.
Hidalgo Suárez, C. G., Llanos Mosquera, J. M., & Bucheli Guerrero, V. A. (2021). Una revisión sistemática sobre aula invertida y aprendizaje colaborativo apoyados en inteligencia artificial para el aprendizaje de programación. Tecnura, 25(69), 196-214.
Jiménez, J. V., Gomez, E. E. B., & Álvarez, P. J. R. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial: ¿obstáculo o ventaja para la educación médica superior? Educación Médica Superior, 37(2).
Jiménez, M. C. (2021). Consideraciones para la incorporación de la Inteligencia Artificial en un programa de pregrado de Inge- niería Eléctrica. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 25-25.
Johnson, E. G., & Smith, A. B. (2020). El papel de la inteligencia artificial en la transformación de la educación. Revista de Tecnología Educativa, 35(2), 201-215.
Kooli, C. (2023). Chatbots en educación e investigación: un examen crítico de las implicaciones y soluciones éticas. Sostenibili- dad, 15(7), 5614.
Martínez Sánchez, N., García Valdivia, Z., García Lorenzo, M. M., & Ferreira Lorenzo, G. (2007). Uso de técnicas de inteli- gencia artificial en la elaboración de sistemas de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 1(4), 34-43.
Pack, A., & Maloney, J. (2023). Potential Affordances of Generative AI in Language Education: Demonstrations and an Evalua- tive Framework. Teaching English with Technology, 23(2), 4-24. https://doi.org/10.56297/BUKA4060/VRRO1747
Peres, F. (2023). Alfabetización en salud en ChatGPT: Explorando el potencial del uso de la inteligencia artificial en la escritu- ra académica. Preimpresiones SciELO. https://doi.org/10. 1590/SciELOPreprints.5658
Quintas, E. M. (2023). ChatGPT. Unha proposta didáctica con pers- pectiva crítica. Eduga: revista galega do ensino, (85), 7.
Ramos, A. S. M. (2023). Generative Artificial Intelligence based on large language models - tools for use in academic research.
Ratten, V., & Jones, P. (2023). Inteligencia artificial generativa (ChatGPT): implicaciones para los educadores en gestión. Revista Internacional de Educación en Gestión, 21(3), 100857.
Rodríguez, J. M. R., Montoya, M. S. R., Fernández, M. B., & Lara, F. L. (2023). Uso de ChatGPT en la universidad como he- rramienta para el pensamiento complejo: utilidad percibida por los estudiantes. NAER: Revista de nuevos enfoques en investigación educativa, 12(2), 323-339.
Ruiz-Miranda, E. (2023). La revolución de la inteligencia ar- tificial en la educación: una reseña de ChatGPT: https://chat.openai.com/. https://doi.org/10.17979/reipe. 2023.10.1.9594
Russell, M., Vanoye, A., & Greenhalgh, S. (2019). Inteligencia artifi- cial y educación: consideraciones éticas y prácticas. Tecno- logía Educativa, 59(5), 8-14.
Sánchez, O. V. G. (2023). Uso y Percepción de ChatGPT en la Educa- ción Superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(23), 98-107.
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of e-Learning & Distance Edu- cation, 2(1), 1-19.
Siemens, G. (2013). Analítica de aprendizaje: el surgimiento de una disciplina. Científico estadounidense del comportamiento, 57(10), 1380-1400.
Stambuk-Castellano, M., Contreras-McKay, I., Neyem, A., Inzunza, O., Ottone, N. E., & del Sol, M. (2022). Plataforma de Soft- ware Educativa Gamificada: Experiencia con Estudiantes de Anatomía de la Universidad de La Frontera. International Journal of Morphology, 40(2), 297-303.
Sun, G. H., & Hoelscher, S. H. (2023). The ChatGPT storm and what faculty can do. Nurse Educator, 48(3), 119-124.
Tobón, S., Gonzalez, L., Salvador Nambo, J., & Vazquez Antonio, J. M. (2015). La socioformación: un estudio conceptual. Pa- radigma, 36(1), 7-29.
Uoc, T. M. (2023). Reflexiones de Ho Chi Minh sobre el contenido, los métodos de educación y la aplicación de ChatGPT en la edu- cación superior actual en Vietnam. JETT, 14(2), 147-154.
Urretavizcaya, M., & Onaindía, E. (2002). Docencia Universitaria de Inteligencia Artificial. Inteligencia Artificial. Revista Ibero- americana de Inteligencia Artificial, 6(17), 23-32.
Vargas-Murillo, A. R., de la Asunción, I. N. M., & de Jesús Guevara- Soto, F. (2023). Desafíos y oportunidades del aprendizaje asistido por IA: una revisión sistemática de la literatura so- bre el impacto del uso de ChatGPT en la educación superior.
Revista Internacional de Aprendizaje, Enseñanza e Investi- gación Educativa, 22(7).
Vicente-Yagüe-Jara, M. I., López-Martínez, O., Navarro-Navarro, V., & Cuéllar-Santiago, F. (2023). Escritura, creatividad e inte- ligencia artificial. ChatGPT en el contexto universitario. Co- municar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 31(77), 47-57.
Villagrán, M. D. (2023). Perspectivas sobre el Chat-GPT: Una he- rramienta potente en la educación superior. PANORAMA UNAB, 5, 11.
Xames, M. D., & Shefa, J. (2023). ChatGPT para investigación y publicación: oportunidades y desafíos. Disponible en SSRN 4381803.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.