Teaching performance and its relationship with the recommendation of blended master’s degrees at the University of San Martín de Porres
Keywords:
Teaching performance, academic skills, teacher-student interaction, net promoter score, customer satisfaction scoreAbstract
The study aims to understand the relationship between teaching performance and the recommendation of blended master’s programs at the University of San Martín de Porres. The research, of a descriptive correlational type with a quantitative approach, is based on a population of 4,458 students enrolled in these master’s programs. From them, a sample of 2,860 students from April 2022 was selected. A questionnaire with a Likert scale was used to measure "teaching performance.and a scale from 0 to 10 for recommendation". The data shows a positive correlation of 0.59 between both variables. Factors such as teacher-student interaction and response times also impacted the recommendation. In conclusion, teaching performance is crucial for positive master’s program recommendations.
Downloads
References
Barja, A. (2023). Percepción de desempeño docente y satisfacción académica en estudiantes de Psicología de la Universidad Continental en tiempos de pandemia, Huancayo (Tesis para optar el grado académico de Maestro). Universidad Conti- nental, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12394/12444
Carlos Guzmán, J. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educa- tivo? Perfiles Educativos, 33, 129-141. https://www.scielo. org.mx/pdf/peredu/v33nspe/v33nspea12.pdf
Chávez Martínez, L., & García Vedia, F. (2020). Análisis del Customer Experience de los servicios de peluquería y estética a través de Customer Journey Map. Caso de estudio: BESSÓ SA- LÓN, Miraflores, durante el periodo 2019-2020 (Tesis para
optar el grado académico de Licenciado). Pontificia Univer- sidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/ 16761
Colchado, D. (2021). La influencia de la calidad del servicio al cliente en la recomendación de la empresa de transporte CIVA, se- de Chiclayo – 2018 (tesis de licenciatura). Universidad Ca- tólica Santo Toribio de Mogrovejo. http://hdl.handle.net/20. 500.12423/3388
Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revis- ta Educación, 42(2), 738-752. https://doi.org/10.15517/ revedu.v42i2.27033
Ganga Contreras, F., Alarcón Henríquez, N., Padilla Vera, L. N., & Díaz Pacheco, N. (2022). Satisfacción de titulados: el caso de una carrera en una universidad estatal. Revista Venezola- na De Gerencia, 27(100), 1613-1629. https://doi.org/10. 52080/rvgluz.27.100.20
García Berro, F., & Sanz Gómez, R. (2011). La gestión del tiempo por parte de los profesores principiantes. Revista de Enseñanza Universitaria, (38), 52-59. http://hdl.handle.net/11441/ 54180
Guevara Araiza, A., Valles Ornelas, M., & Martínez Chairez, G. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Re- vista Ra Ximhai, 12(6), 123-134. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=46148194007
Martínez de Quel Pérez, O., & Sillero Quintana, M. (2014). Sobre la expresión “respuesta de reacción” y el concepto “tiempo de respuesta”. Apunts. Educación Física y Deportes, (118), 88-92. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/ 4).118.09
Morte, A. (2015). Net Promoter Score: Estudio, análisis y aplicación práctica (Trabajo de fin de grado). Universidad de Zarago- za. https://zaguan.unizar.es/record/32534/files/TAZ-TFG- 2015- 3900.pdf
Rubinsztejn Goldfarb, G., Rivera Torres, P., & Grijalvo Martin, M. (2015). Calidad y recomendación en educación superior: el rol de la experiencia del estudiante. Revista Interciencia, 40(12), 816-826. https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=33943081002
Thomburne, D. (2017). Nivel de satisfacción y lealtad del cliente y su impacto en la contratación de nuevos servicios en una empresa del sector de tecnología de información en Lima: 2017 (Tesis de magíster). Universidad de San Martín de Po- rres. https://hdl.handle.net/20.500.12727/3085
Villarroel, V. A., & Bruna, D. V. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Do- centes y Estudiantes. Formación universitaria, 10(4), 49-60. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000400006
Zabala, I. (2022). La influencia de la percepción de la calidad del ser- vicio y la satisfacción del cliente en la recomendación de una entidad financiera (Tesis de maestría). Universidad de Piura, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12544/7893
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos Joel Santiago Ormeño Mendívil, Oscar J. Jimenez Flores, Rafael A. Garay Argandoña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.